Som en uppföljning på vår gravidtips-artikel så kommer här lite tips på vad du kan göra för att förbättra dina chanser att bli gravid. Det kan handla om allt från Livsstil och diet till att hålla koll på när man har ägglossning. 

Vitaminer och mineraler

Brist på vissa näringsämnen kan försämra dina möjligheter att bli gravid. Dessa kan och kanske till och med bör åtgärdas på två sätt. Det finns färdiga vitaminblandningar som skall hjälpa vid graviditet och de kan vara ett bra alternativ, bäst är alltid att kombinera det med en hälsosam och varierad kost.

Studier har bland annat visat att intag av frukt och grönsaker kan minska risken för missfall med nästan 50%. Lägg på det att du bör vistas ute minst en halvtimme om dagen för att få tillräckligt med d-vitamin. Det kan gärna kombineras med att äta d-vitaminrik mat som fet fisk, speciellt under vinterhalvåret då det blir svårare att få D-vitamin genom solen.

Ytterligare ämnen som det är bra att ha tillräckligt mycket av är Jod, Järn, E-vitamin och folsyra.

Ägglossning

graviditetstest

För att ha störst chans till befruktning bör man ha samlag inom ungefär en femdagarsperiod runt ägglossningen. Perioden börjar ungefär tre dagar innan ägglossningen och avslutas en till två dagar efteråt. Ägglossningen är hos så gott som alla 14 dagar innan mens vilket gör att det går att ungefärligt räkna ut när ägglossningen är, trots att menscykelns längd varierar från kvinna till kvinna. Den metoden är dock inte speciellt exakt och fungerar inte alls om man har oregelbunden mens. Det enda och säkraste sättet är då att använda ägglossningstest. Dessa mäter om det finns LH-hormon i blodet som visar om ägglossningen är nära.

Dessa prover finns att köpa i många butiker och apotek men är där betydligt dyrare än andra alternativ. På nätet finns butiker som graviditetskollen.nu där du billigt kan köpa storpack av både graviditetstest och ägglossningstest.

Alkohol och droger

Det kan tyckas att detta säger sig själv men det finns en del saker i denna kategorin som många glömmer. För det första så hämmar rökning både produktionen av hormonet progesteron som behövs för att äggen skall kunna fästa på livmoderväggen men det hämmar också ägglossningen i sig.

Kaffe har visats att öka risken för missfall och bör begränsas till 3 koppar kaffe eller 5 koppar te per dag. Även andra drycker som innehåller koffein bör undvikas. Det innebär bland annat coca-cola.

Informationen är hämtad från 1177.se och denna artikeln på mama.nu

Posted in: Bebistiden.
Last Modified: augusti 10, 2016